Flying bat in a marquee
MOMOK The Movie 2009..MOMOK..Jangan Panggil Aku 2011..MOMOK Jangan Cari Pasal 2012..."Rumah Sewa RM50"-2014!!.."DIA" 21 May 2015!!.

HTML for marquees

Tuesday, August 10, 2010

Post-Mortem Shooting? MJPA 7.5-8.0!

Alhamdulillah shooting dah selesai..namun secara keseluruhannya tiada angin perubahan ketara bagi sang sutradara dalam proses melakukan kerjanya. Mungkin inilah yang dinamakan standard bikin filem di Malaysia. Serba-serbi kekurangan ..teknologi, kewangan, kreativiti, ide dan komitmen. Namun tiada yang mampu diperkatakan lagi..sememangnya permasalahan ini telah menjadi sebahagian dari proses pembikinan filem di Malaysia. Itulah hakikatnya sejak zaman kegemilangan filem Melayu Jalan Ampas dulu. Siapa ada berani terjunlah dalam industri ini.

Secara totalnya sang sutradara berpuas hati dengan penghasilan filem terbaru garapannya, MOMOK..Jangan Panggil Aku.. Segala usaha yang terbaik telah diberikan oleh sang sutradara dengan anak-anak buahnya untuk dipersembahkan kepada penonton di pawagam pada 2011 nanti.

Tidak dinafikan juga..kejayaan MJPA sehingga ke tahap ini banyak dipengaruhi oleh faktor spiritual dari luar. Unsur mental, semangat dan ketuhanan banyak membantu.
  • Group teknikal memberi komitmen yang sekadar average tetapi mempunyai peningkatan dalam tata-cahaya-lighting.
  • Art department agak mengecewakan tetapi masih boleh dikira lulus paras hidung
  • Production krew secara keseluruhannya boleh di kira OK. F&B Dept agak menyerlah. Lain-lain perlu muhasabah diri.
  • Make-Up & Special Effects bolehlah..boleh..
  • Pelakon..Paling menyerlah Rafi Khan, Seniwati Mariani, Arif S.Shamsudin, Baby Faralia, Aida Ali.Syed Abdullah Uncle Seekers..Stunt-in Adek (Fantastic) dan Amirul. Lain-lain ok, seperti yassin saleh dan amin khan, jefrizal..Myza..Gana..tapi ada yang kena ambil kursus atau setidak-tidaknya berlatih depan cermin.Berlakon ini bukan senang...jangan banyak perasan dan mahukan instant glamour.
Namun, secara keseluruhannya kalau diberikan skil dari 1-10..MJPA berjaya ke aras 7.5- 8.0! Ini adalah antara pecapaian terbaik sehingga kini. Kredit harus diberikan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan penggambaran filem ini. Pencapaian dan skil final hanya dapat di tentukan selepas proses editing dan mixing nanti. Khabarnya komposer Tok Wan akan memberikan hasil yang `memukaukan' untuk MJPA. InsyaAllah..sama-sama kita bersabar untuk melihat hasilnya nanti.

No comments: