Flying bat in a marquee
MOMOK The Movie 2009..MOMOK..Jangan Panggil Aku 2011..MOMOK Jangan Cari Pasal 2012..."Rumah Sewa RM50"-2014!!.."DIA" 21 May 2015!!.

HTML for marquees

Friday, November 7, 2008

Cerita Skim Pinjaman Filem Cereka (SPFC) dan SME Bank

Antara permasalahan yang timbul dengan SPFC sekarang ialah jumlah agihan dana yang tidak konsisten. Kriteria kelayakan pengusaha filem. Penyediaan dokumentasi yang dikehendaki. Tempohmasa dan proses yang tak menentu untuk menyalurkan dana kelulusan Finas kepada SME bank dan seterusnya pada pengusaha. Biarlah perkara ini diperkatakan secara umum dan tidak terlalu terperinci bagi mengelakkan berlakunya saya membuka pekung di dada.
Apa yang telah berlaku dan sedang berlaku sekarang harus diberikan perhatian serius oleh pihak Finas. Kes pertama melibatkan syarikat bukan filem yang ingin buat filem diberi pinjaman yang banyak dan cepat kelulusannya. Lepas tu lingkup. Pengarah dan penerbit bukan orang filem pun boleh dapat dana? Tak da ketetapan syarat ke? Ke tuanpunya syarikat ini ada kabel besar sebesar batang kelapa? Kes kedua pula terjadi pada rakan baik saya yang sememangnya proaktif menerbitkan filem. Pinjamannya pada mulanya tak diluluskan oleh pihak SME Bank walaupun Finas dah luluskan atas`alasan pihak bank tak kenal dia! Kalau bank betul-betul tak kenal dia janganlah dilantik panel kelulusan pinjaman. Lagipun orang yang tak di kenali macam kes satu lulus pulak?.......more....http://www.sinemamalaysia.com.my/main/forums/viewtopic.php?p=1383#1383

No comments: