Flying bat in a marquee
MOMOK The Movie 2009..MOMOK..Jangan Panggil Aku 2011..MOMOK Jangan Cari Pasal 2012..."Rumah Sewa RM50"-2014!!.."DIA" 21 May 2015!!.

HTML for marquees

Wednesday, January 6, 2010

Nak Buat Filem..Nak Jadi Artis.......


Industri hiburan di Malaysia masih tercari-cari identitinya. Sepatutnya apabila ianya sudah bergelar industri, bidang ini sepatutnya ada unsur keprofesionalannya. Kegemilangan industri hiburan, khususnya perfileman di era zaman P.Ramlee di jalan Ampas Singapura hanya menjadi memento pada kita semua.

Menerbitkan filem dulu, kini dan akan datang, bukan mudah..selain dari faktor kos, pemasaran, pemamer, skrip, saingan, pelakon, pengarah dan tenaga kerja, penonton hari ini begitu selektif dalam membelanjakan wang mereka untuk ke pawagam. Penonton hari ini mempunyai begitu banyak pilihan. Bayangkanlah saingan filem tempatan hari ini adalah dari Hollywood, Bollywood, Thailand, Indonesia, Korea dan filem dari mana-mana negara saja boleh tayang di Malaysia termasuklah dari negara 'gohit-gostan' . Dalam erti kata yang lain, tiada kawalan! Undang-undang yang ada hanya lebih 'menyeksakan' filem tempatan.

Macam-macam cuba dilakukan bagi membantu industri perfileman tempatan, termasuklah penubuhan persatuan-persatuan bak cendawan. Hasilnya? Industri perfileman kita masih di takuk lama. Memang jumlah penayangan filem tempatan bertambah saban tahun sekarang..ada syarikat yang terus maju dan lebih banyak yang terlungkup selepas menerbitkan satu filem. Ramai yang begitu ghairah untuk penerbit filem apa lagi yang begitu ghairah untuk menjadi artis!

Kerajaan yang ada sekarang cuba membantu dengan memberi pelbagai insentif..namun implementasinya penuh dengan kedunguan, hipokrasi, korupsi akal yang memualkan. Silap siapa? Seni hiburan yang sepatutnya sudah menjadi industri yang profesional, tulus dan telus telah dimonopolikan oleh Pak Pandir moden dan penyangak terhormat yang hanya bijak memanupulasikan RM kerajaan. Jangan berlagak bodoh sombong, berhasad dengki dan pentingkan diri sendiri.

Kebanyakan dari mereka yang ingin menjadi penerbit dan artis hanya ghairah untuk menceburi badang ini tanpa persediaan rapi dan ilmu. Mereka-mereka ini beranggapan dunia hiburan ini adalah satu dunia glamor yang menjanjikan keuntungan dan kemasyuran semata-mata. Percayalah, apa bidang jua yang hendak kita ceburi mesti mempunyai persediaan yang rapi dari segi ilmu, pengetahuan, kesungguhan, komitmen dan tanggugjawab. Bidang ini adalah satu kerjaya yang harus diberi perhatian yang serius supaya menjadi satu industri yang punya wibawa dan status yang dihormati. Sama-samalah kita muhasabah diri.

P.S Kepada mereka yang bercita-cita untuk menjadi pelakon dan ingin datang ke ujibakat pada 13,14 dan 15 hb ini di syarikat penerbitan Galaksi Seni S/B, diingatkan supaya bersedia dengan sedikit sebanyak ilmu dan pengetahuan. Jangan sekadar datang `kosong' suka-suka untuk jadi glamor kerana kemungkinan besar ada sekadar menjadi pembuang masa dan juga akan pulang'kosong'

Apa definisi filem yang baik? Bagaimana agaknya cara kita mahu menarik minat penonton ke pawagam menonton filem tempatan? Bersediakan anda memberikan jawapan yang baik?

No comments: