Flying bat in a marquee
MOMOK The Movie 2009..MOMOK..Jangan Panggil Aku 2011..MOMOK Jangan Cari Pasal 2012..."Rumah Sewa RM50"-2014!!.."DIA" 21 May 2015!!.

HTML for marquees

Sunday, April 12, 2009

Kita Semakin Bodoh atau Pandai?

Sukar benar rasanya menyiapkan filem MOMOK The Movie. MTM telah menduga segala kesabaran yang ada untuk disiapkan. Walaupun penggambaran telah selesai hampir 2 bulan yang lalu, MTM masih dalam proses untuk disiapkan. Penyuntingan dan muzik sudah selesai. Namum proses graphic, kine transfer dan yang paling penting perancangan promosinya masih dalam proses.

Apa yang saya pelajari sehingga ke peringkat ini, industri filem tempatan kita masih kurang tenaga pakar yang berkelayakan. Kewujudan FINAS masih tidak dapat melahirkan tenaga pakar yang dinamik yang mampu berdaya saing secara global. Pengalaman yang saya ada masih belum cukup untuk menghadapi problem pembikinan filem di Malaysia.

Maka di sini tersedar saya betapa hebatnya seniman Agung Tan Sri P.Ramlee. Di era beliau, P. Ramlee berjaya menghasilkan karya yang begitu hebat dalam keadaan yang serba kekurangan.

Adakah industri kita semakin maju atau kita semakin bodoh dan malas? Atau ada faktor lain yang menyebabkan industri kita tidak dapat berkembang?

No comments: